W czwartek 5 grudnia w świetlicy w Skrobowie-Kolonii odbyła się debata, której tematem był cyfrowy rozwój oświaty w Gminie Lubartów.
Debatę otworzyła Sekretarz Gminy Lubartów Justyna Rycuniak, a następnie zebranych powitał Wójt Gminy Lubartów Jarosław Budka. W swoim przemówieniu podkreślił, że to spotkanie daje okazję do porozmawiania o przyszłości edukacji, która staje przed nowymi wyzwaniami i która jednocześnie oferuje możliwości, o jakich jeszcze kilka lat temu mogliśmy tylko marzyć. Wójt mówił o tym, że chociaż cyfryzacja otwiera ogromne możliwości, stawia także szereg wyzwań, którym można sprostać tylko dzięki dobrej współpracy. Dlatego tak istotna podczas debaty była obecność dyrektorów, radnych, nauczycieli, uczniów oraz rodziców. W debacie wzięło udział 51 osób: 14 uczniów, 13 rodziców, 12 nauczycieli, 7 dyrektorów i 5 radnych.
Głos zabrał także Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE) w Warszawie Andrzej Suchenek. Przekonywał, że debata to spotkanie z żywą edukacją – spotkanie wszystkich tych, którzy na poziomie gminy współtworzą edukację. Ważne jest, jak mówił, aby różne światy, które wspólnie funkcjonują w edukacyjnej przestrzeni, czyli świat rodziców, świat ludzi młodych, świat nauczycieli i świat ludzi odpowiedzialnych za edukację w jednostce samorządu terytorialnego, spotkali się i usłyszeli siebie wzajemnie.
Moderatorami spotkania byli doradcy warszawskiego ORE: Zofia Domaradzka-Grochowalska oraz Anna Pawełas. W gronie uczestników byli także: Przewodniczący Rady Gminy Lubartów Mariusz Goluch, radni Rady Gminy Lubartów – Renata Kapusta, Anna Dobrzyńska, Róża Wojtkowiak-Grodek, Teresa Psuj, Skarbnik Gminy Lubartów Anna Jankowska, Dyrektor Samorządowego Zespołu Administracyjnego Szkół w Lubartowie Anita Kusio oraz dyrektorzy szkół z terenu Gminy Lubartów.
Debata z uczestnikami została przeprowadzona metodą „world cafe”, podczas której zebrani goście zostają podzieleni na jednorodne zespoły (podczas tej debaty byli to uczniowie, rodzice, nauczyciele, dyrektorzy oraz radni). Grupy te stanowiły swego rodzaju platformę wymiany doświadczeń i spostrzeżeń, w której uczestnicy mieli możliwość zaprezentowania swoich stanowisk na temat obecnego stanu cyfryzacji oświatowej. W dyskusji poruszano się w czterech obszarach cyfryzacji: 1) dostępność sprzętu i infrastruktury informatycznej w szkołach i placówkach oświatowych; 2) wpływ technologii oraz rola kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli na jakość nauczania oraz motywację uczniów; 3) bezpieczeństwo cyfrowe i ochrona danych osobowych; 4) wpływ Internetu na zdrowie psychiczne.
Prezentacje stanowisk pokazały, w jaki sposób poszczególne grupy uczestników postrzegają cyfryzację, a także w jakich aspektach ich wizje są spójne, a w jakich rozbieżne. Dyskusja nad transformacją cyfrową edukacji miała na celu uspołecznienie tego procesu, a zebrane wnioski będą stanowić rekomendacje do dalszych działań Gminy Lubartów w tym obszarze. Zostaną one wykorzystane do opracowania Harmonogramu Działań Rozwojowych, który pomoże w skutecznym planowaniu działań na rzecz rozwoju cyfryzacji gminnej oświaty.
Debata została zorganizowana w związku z udziałem Gminy Lubartów w projekcie „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, który jest realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie w partnerstwie ze Związkiem Miast Polskich, współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, Priorytet FERS 01.00, działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.