Urząd Gminy Lubartów informuje o planowanym rozpoczęciu inwestycji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad „Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin-Lubartów od Węzła „Lubartów Północ” (wraz z węzłem) do Węzła „Lublin Rudnik” (bez węzła). W związku z powyższym chcielibyśmy przekazać Państwu kilka istotnych informacji o tym, jak będzie przebiegał proces nabycia gruntów i wypłaty odszkodowań. Procedury i terminy opisane w poniższych punktach regulują szczegółowo zapisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tj.: Dz.U. 2024 poz. 311).
Najważniejszym dokumentem decydującym o terminie rozpoczęcia budowy drogi jest decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) znak: IF-I.7820.11.2023.KWW. Zatwierdzi ona lokalizację drogi, projekt budowlany, podziały działek, a także wywłaszcza części nieruchomości niezbędne pod drogę
Decyzja ZRID zostanie doręczona właścicielom gruntów w drodze obwieszczeń, a także zostaną oni poinformowani o jej wydaniu przez wojewodę zawiadomieniem przesłanym na adres pocztowy figurujący w ewidencji gruntów i budynków. Dlatego też istotne jest, aby dane w tym rejestrze były aktualne.
Decyzji ZRID został nadany rygor natychmiastowej wykonalności, który nakłada na każdego z właścicieli obowiązek bezzwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń. Uprawnia też GDDKiA do przejęcia w posiadanie działek oraz do rozpoczęcia robót budowlanych. Obowiązek wydania nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej.
Za wywłaszczoną nieruchomość właścicielom przysługuje odszkodowanie w wysokości określonej przez wojewodę. Wyznaczy on rzeczoznawcę majątkowego, który wyceni grunt, budynki i nasadzenia. Następnie do wyceny będzie można złożyć uwagi, a po ich wyjaśnieniu zostanie wydana decyzja odszkodowawcza. Wypłata odszkodowania nastąpi niezwłocznie, w sposób i terminie określonym w treści decyzji, na rachunek bankowy wskazany przez właściciela.
Dodatkowo odszkodowanie zostanie podwyższone o 5% wartości nieruchomości, gdy nieruchomość zostanie wydana w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, o którym mowa powyżej w pkt. 2. Oświadczenia o wydaniu nieruchomości należy wypełnić i odesłać na nasz adres pocztowy: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie, ul. Ogrodowa 21, 20-075 Lublin.
Doręczenie oświadczenia będzie równoznaczne z wydaniem nieruchomości.
Oświadczenia o wydaniu nieruchomości są do pobrania w Urzędzie Gminy Lubartów lub BIP.
Jednocześnie informujemy, że sprawami wydania nieruchomości i wypłaty odszkodowań zajmują się pracownicy Wydziału Nieruchomości GDDKiA Oddział w Lublinie nr tel. 81 534 51 35.